Na potrzeby pracy magisterskiej zamierzam stworzyć kwestionariusz do badania subiektywnej jakości życia młodzieży gimnazjalnej (klasy I-III wiek od 13 do 16 + osoby starsze powtarzające klasę ale max do 18 bo wtedy kończy się obowiązek szkolny). Co istotne, kwestionariusz służyć ma do pomiaru jakości życia niezależnej od stanu zdrowia. Proszę, zapoznaj się z poniższymi założeniami, a następnie, proszę, odpowiedz na pytanie niniejszego badania sędziów kompetentnych.
Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia WHO przez jakość życia rozumie się – „spostrzeganie przez jednostkę jej pozycji w życiu w kontekście kultury i systemów wartości, w jakich żyje, oraz w relacji do jej celów, oczekiwań, standardów i zainteresowań” (WHOQOL Group, 1995, s. 1405). Co ważne i warte podkreślenia, powyższa definicja akcentuje wagę „spostrzegania przez jednostkę jej pozycji w życiu” oraz „w relację do jej celów, oczekiwań, standardów i zainteresowań”. Ponadto na potrzeby niniejszej pracy (za Oleś, 2010) przyjmuje się, że jakość życia jest pojęciem ogólniejszym a dobrostan bynajmniej nie wyczerpuje jego treści.
Konieczny zatem wydaje się pomiar Jakości życia jako składowych Zadowolenia i Ważności z poszczególnych obszarów życia człowieka. W niniejszej pracy wyróżniono 5 obszarów życia młodzieży, wymienionych poniżej, celem zaś jest określenie „stopnia w jakim jednostka cieszy się i korzysta z ważnych możliwości, jakie daje jej życie”. Ankieta składa się z dwóch części różniących się odmianą gramatyczną adekwatnie do pytania. Poziom jakości życia zaś obliczany jest ze wzoru: jakość życia=zadowolenie/ważność.
SJŻM-A "W jakim stopniu dany obszar życia jest dla Ciebie ważny/istotny ? mój styl życia"
SJŻM-B "W jakim stopniu jesteś zadowolony/zadowolona z … ze swojego stylu życia"
Relacje Rodzinne - wsparcie instrumentalne i emocjonalne, zaspakajanie potrzeb, bezpieczeństwo
Rozwój osobisty i czas wolny - np. wykształcenie, aktywność, nabywanie kompetencji, wypoczynek
Fizyczny i psychiczny dobrostan - np. budowa ciała, kondycja psychiczna i fizyczna, cechy osobiste
Relacje Koleżeńskie - kontakty z rówieśnikami, przynależność do grupy, wsparcie społeczne
Materialny dobrobyt - warunki mieszkaniowe, status finansowy własny i rodziny, stan posiadania
W razie pytań, wątpliwości co do ww. procedury, służę informacjami pod 505 395 720 lub dawid.marszalek2@gmail,com
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| moja odporność na stres | |||||
| mój wygląd zewnętrzny | |||||
| moje plany na przyszłość | |||||
| jakość komputera, laptopa, tableta | |||||
| moja zdolność samokontroli | |||||
| to, że jestem popularny wśród rówieśników | |||||
| więzi emocjonalne w rodzinie | |||||
| wycieczki i podróży, które odbywam | |||||
| budowa ciała | |||||
| moja waga i proporcje ciała | |||||
| bezpieczeństwo, które dostarcza mi rodzina | |||||
| aktywność poza domem (np. spacery, jazda rowerze) | |||||
| popularność na portalach społecznościowych | |||||
| to, że mogę liczyć na pomoc znajomych | |||||
| sprawność z jaką wykonuję zadania | |||||
| moje kompetencje społeczne | |||||
| aktywność w domu (np. oglądanie TV, czytanie książki) | |||||
| to, że jestem przez znajomych rozumiany | |||||
| zasady i reguły obowiązujące w grupie moich znajomych | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| możliwość realizacji pragnień i zachcianek | |||||
| ilość rzeczy, które robię w ciągu dnia | |||||
| rozmowy prowadzone w domu | |||||
| częstość wymiany rzeczy na nowe | |||||
| własne zasoby finansowe | |||||
| mój styl spożywania alkoholu | |||||
| ilości i sposoby realizacji obowiązków domowych | |||||
| wsparcie, które otrzymuję od rodziny | |||||
| nowe informacji, które zdobywam | |||||
| mój stylu życia | |||||
| moje nawyki żywieniowe | |||||
| to, że wnoszę coś ważnego do grupy znajomych | |||||
| wytrwałość w dążeniu do celu | |||||
| sprawiedliwe traktowanie mnie przez członków rodziny | |||||
| uczestnictwo w płatnych formach rekreacji (np. Paintball, Bowling) | |||||
| wsparcie, które otrzymuję od znajomych | |||||
| moja pomysłowość i wyobraźnia | |||||
| wykształcenie, które zdobywam | |||||
| jakość akcesoriów i sprzętów (np. rower, gitara, odtwarzacz mp3) | |||||
| częstość zakupów odzieży, kosmetyków | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| czas spędzany ze znajomymi | |||||
| mój stan zdrowia | |||||
| jakość i marka kosmetyków, które posiadam | |||||
| spostrzegawczość i zdolność analizy informacji | |||||
| jakość i marka ubrań, które posiadam | |||||
| rzeczy, które posiadam | |||||
| szacunek jakim darzą mnie znajomi | |||||
| to, że należę do paczki znajomych | |||||
| aktywność na rzeczy innych, którą wykonuję bezinteresownie | |||||
| możliwość wspólnego decydowania o sprawach dotyczących rodziny | |||||
| moi znajomi | |||||
| uwaga, którą poświęca mi rodzina | |||||
| wytrzymałość i kondycja fizyczna | |||||
| to jak organizuję swój czas | |||||
| niezależność i autonomią, którą mam w rodzinie | |||||
| realizacja moich potrzeb seksualnych | |||||
| reguły i zasady obowiązujące w rodzinie | |||||
| to, że są sprawy, w których jestem lepszy od innych | |||||
| dotychczasowe moje osiągnięcia | |||||
| postawy rodziców wobec mnie | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| ilość znajomych | |||||
| energia fizyczna, którą posiadam | |||||
| zaufanie jakim darzą mnie znajomi | |||||
| moja ciekawość i zainteresowanie światem | |||||
| to, że wśród znajomych mogę być sobą | |||||
| to jakie osoby należą do grona moich znajomych | |||||
| czas spędzony z rodziną | |||||
| zdolność zapamiętywania i przypominania sobie informacji | |||||
| możliwość samodzielnego decydowania o sprawach rodzinnych | |||||
| moje zdolności intelektualne | |||||
| zaufanie, którym darzą mnie członkowie rodziny | |||||
| trafne formułowanie sądów i opinii | |||||
| sprawność fizyczna | |||||
| telefon, jaki posiadam | |||||
| to, że jestem ważny dla rodziny | |||||
| to, że jestem rozumiany przez rodzinę | |||||
| warunki finansowe mojej rodziny | |||||
| moja tożsamość płciowa | |||||
| realizowanie swoich zainteresowań | |||||
| samodzielne decyzje dotyczące aktywności poza domem | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| wyposażenie mojego mieszkania/domu | |||||
| sprzęt elektroniczny, który posiadam (np. aparat cyfrowy) | |||||
| wytrwałość i kondycja psychiczna | |||||
| związek uczuciowy z drugą osobą |