Na potrzeby pracy magisterskiej zamierzam stworzyć kwestionariusz do badania subiektywnej jakości życia młodzieży gimnazjalnej (klasy I-III wiek od 13 do 16 + osoby starsze powtarzające klasę ale max do 18 bo wtedy kończy się obowiązek szkolny). Co istotne, kwestionariusz służyć ma do pomiaru jakości życia niezależnej od stanu zdrowia. Proszę, zapoznaj się z poniższymi założeniami, a następnie, proszę, odpowiedz na pytanie niniejszego badania sędziów kompetentnych.
Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia WHO przez jakość życia rozumie się – „spostrzeganie przez jednostkę jej pozycji w życiu w kontekście kultury i systemów wartości, w jakich żyje, oraz w relacji do jej celów, oczekiwań, standardów i zainteresowań” (WHOQOL Group, 1995, s. 1405). Co ważne i warte podkreślenia, powyższa definicja akcentuje wagę „spostrzegania przez jednostkę jej pozycji w życiu” oraz „w relację do jej celów, oczekiwań, standardów i zainteresowań”. Ponadto na potrzeby niniejszej pracy (za Oleś, 2010) przyjmuje się, że jakość życia jest pojęciem ogólniejszym a dobrostan bynajmniej nie wyczerpuje jego treści.
Konieczny zatem wydaje się pomiar Jakości życia jako składowych Zadowolenia i Ważności z poszczególnych obszarów życia człowieka. W niniejszej pracy wyróżniono 5 obszarów życia młodzieży, wymienionych poniżej, celem zaś jest określenie „stopnia w jakim jednostka cieszy się i korzysta z ważnych możliwości, jakie daje jej życie”. Ankieta składa się z dwóch części różniących się odmianą gramatyczną adekwatnie do pytania. Poziom jakości życia zaś obliczany jest ze wzoru: jakość życia=zadowolenie/ważność.
SJŻM-A "W jakim stopniu dany obszar życia jest dla Ciebie ważny/istotny ? mój styl życia"
SJŻM-B "W jakim stopniu jesteś zadowolony/zadowolona z … ze swojego stylu życia"
Relacje Rodzinne - wsparcie instrumentalne i emocjonalne, zaspakajanie potrzeb, bezpieczeństwo
Rozwój osobisty i czas wolny - np. wykształcenie, aktywność, nabywanie kompetencji, wypoczynek
Fizyczny i psychiczny dobrostan - np. budowa ciała, kondycja psychiczna i fizyczna, cechy osobiste
Relacje Koleżeńskie - kontakty z rówieśnikami, przynależność do grupy, wsparcie społeczne
Materialny dobrobyt - warunki mieszkaniowe, status finansowy własny i rodziny, stan posiadania
W razie pytań, wątpliwości co do ww. procedury, służę informacjami pod 505 395 720 lub dawid.marszalek2@gmail,com